*ژان کلنز یکی از نامدارترین پژوهشگران اوستا و گاتها در جهان است. او بیش از چهل سال است که در حوزه اوستاشناسی مینویسد و تاکنون حدود یکصد و سی کتاب و مقاله، و از جمله ترجمه گاتها در سال 1994 از او منتشر شده است.
احمد رضا قاتممقامی، کتاب کلنز را با نام «مقالاتی در باره زرتشت و دین زرتشتی» به فارسی ترجمه و انتشارات فرزان روز منتشر کرده است. ژان کلنز در این کتاب چنین نظر می دهد (متن کاملتر این پست را در سایت «پژوهشهای ایرانی» بخوانید):
ــ زرتشت، خالق و نویسنده گاتها نیست (ص?)؛ در واقعیت داشتن اصلاحات دینی او تردید وجود دارد (ص?) و سرایش گاتها کار یک گروه دینی بوده است که از دو مکتب گوناگون برخواسته بودهاند (ص??? و ???)؛ زرتشت نه یک شخصیت تاریخی که یک افسانه است و در گاتها هم نام او همواره با صیغه سوم شخص آمده است (ص???)؛ نام پدر زرتشت، پوروشسپ نیست و در گاتها اشارهای به نام او نشده است (ص???).
ــ اهورامزدا تنها خدای مزدیسنا نیست (ص??)؛ ثنویت، پیش از توحید به وجود نیامده، بلکه محصول توحید و پس از آن پدیدار شده (ص??) و نمیتوان ثابت کرد که در گاتها، اهورامزدا بر دیگر خدایان تفوق و تقدم داشته باشد (ص??).
ــ گاتها، سرودها و راز و نیازهای یک شخص با خدا نیست، بلکه آنرا برای اجرا در مناسک مذهبی سروده بودهاند (ص?? و ?? و??)، همچنین هیچ نشانی از دعوت مردمان برای گرویدن به دین در آن نیست (ص??).
ــ بعید است که در گاتها سخنی از اخلاقیات شده باشد (ص??)؛ در گاتها هیچ شاهدی بر تضاد خیر و شر نیست (ص??) و وجه معادی دین مزدایی مذکور در اوستا، تا حد انکار ناچیز است (ص?)، چرا که هیچ کلمهای بر ثواب و عقاب و داوری پس از مرگ در آن وجود ندارد (ص??)؛ همچنین هیچ اشارهای در گاتها در محکوم کردن خشونت و ستایش صلح طلبی وجود ندارد (ص??).
ــ در گاتها منظور از سوشیانت کسی است که از راه قربانی کردن به توانگری برسد (ص??) و نیز همه کسانی که در کار قربانی شریکند (ص???)؛ وهومنه/ بهمن، نیرو و عاملی آیینی است برای آوردن گاو به قربانگاه و آماده کردن آن برای ذبح (ص?? تا ??)؛ منیو/ مینو، فعالیتی است که مؤمنان بتوانند مناسک مذهبی را اجرا کنند (ص??)؛ پیروان دروگه/ دروج، بد آیینهایی هستند که بجای روز در شب نیایش میکنند و نمونهای از آنان جم/ جمشید است (ص??)؛ چینود پل، نام کسی است که با چیدن سنگها بر روی هم، گذرگاهی میسازد (ص?? و ???)؛ اشی، به معنای سهم یا هر چیز تقسیم شدنی، و منظور از مگه/ مغ، اندام زنانگی است (ص??).
ــ پوروچیستا دختر زرتشت نیست، بلکه بندی در گاتها که به او اشاره شده و دارای رنگ ملایم شهوانی است، به معنای شخصی است که مورد توجه کسان بسیاری واقع میشود (ص???).
ــ کلنز خود بر این باور است که برغم چهل سال تدریس و پژوهش در این رشته، حتی به ویژگیهای اصلی مزدیسنا پی نبرده است. (این حکایت از ابهامهای فراوان دارد)
ــ بحث در باره زرتشتی بودن یا نبودن هخامشیان نادرست است، چرا که در آغاز باید بدانیم دین زرتشتی چیست (ص??) و آیا اصلاً چنین دینی وجود داشته است؟ (ص??)، آگاهیهای ما از دین هخامنشیان- علیرغم کمبود- بیشتر از دین زرتشتی است (ص??).
ــ کلنز معتقد است که مترجمان گاتها- به دلیل پی نبردن به مفهوم واژگان دشوار آن- اصطلاحات و معانی آنها را آنطور که پیش زمینهای در ذهن خود داشتهاند، نوشتهاند تا بتوانند جملهای معنادار بدست دهند (ص??). او میگوید: باید پذیرفت که ما قادر به شناسایی هیچیک از خصوصیات اصلی مزدیسنای گاتها نیستیم (ص??).
لینک مرتبط:
هیچستان